Jaké novinky představil Collabim na workshopu SEO jako Brno?

Jaké jsou nové funkce v nástroji, co znamená Collabim index a jak se počítá? K čemu lze využít funkci Svatý grál nebo proč by měli mít spolu se SEO konzultanty přístup do Collabimu i PPCčkaři? Karel Hladiš a Dalibor Jaroš z Collabimu připravili pro workshop SEO jako Brno přehled novinek v Collabimu a ukázali, jak s nimi pracovat. 

Proběhl další ze série workshopů oborové skupiny SEO jako Brno, jejíž jsem členem. Opět se akce konala v restauraci Baroko, ale tentokrát jsme navýšili kapacitu na 33 účastníků. O workshop byl opět obrovský zájem a bohužel se nedostalo na několik náhradníků. Ale mohu prozradit, že další akce bude většího formátu a nebude omezena kapacita. Ale zpět ke Collabimu.

SEO workshop Brno Collabim

Jaké jsou tedy novinky a změny v Collabimu?

Abychom viděli na workshopu všechny nové implementace v nástroji, dostali jsme přístup do vzorového účtu Collabimu, kde jsou veškeré nové funkce viditelné. Přihlašovací údaje nám jsou k dispozici i po konání workshopu, abychom si mohli vše vyzkoušet a poslat klukům z Collabimu případné podněty na zlepšení.

1. Lepší vizualizace historie rozložení pozic klíčových slov

Když si na přehledu konkrétního projektu najdete grafy „historie rozložení pozic“, v grafu si označíte období a kliknete na tento výběr období, tak se zobrazí tabulka všech klíčových slov a jejich měření v tomto období. Z údajů o měřených pozicích v tomto období se vypočítává index pružnosti (poslední sloupec). Čím větší číslo indexu pružnosti, tím více pozice v daném období skákaly, což může značit problém s relevancí vstupní stránky.

Z publika se ozývá přání na možnost dopsání poznámky nebo události z Google Analytics do těchto grafů. Plánované přidání Collabim potvrzuje, a to prostřednictvím „vedení marketingového deníku“ a označení události pomocí štítků.

2. Podrobnější sledování změn u vstupních stránek

První novinkou po zakliknutí klíčového slova je možnost přidání dalších vyhledávačů, například Bing (zelený graf na ukázce) – tato funkce je dostupná prozatím v ukázkové testovací verzi. U klíčového slova pod grafem vývoje pozic na Google a Seznamu je vidět v čase, jakou vstupní stránku na dané klíčové slovo zobrazuje Seznam a jaké Google. Pokud například na frázi „SEO služby“ vidím, že Google mění zobrazovanou vstupní stránku, může to opět zobrazovat nestabilitu dané vstupní stránky. Pokud je v určitý den měření místo vstupní stránky pomlčka nebo prázdné místo, tak se jedná o pozici 60+, kde se vstupní stránky už neměří a tudíž ani nezobrazí.

3. Co je to Collabim index a k čemu je vhodný

Je to index Collabimu, který vyjadřuje pokles nebo nárůst teoretické návštěvnosti na měřených klíčových slovech za den, respektive ztrátu nebo zisk teoretické návštěvnosti.

Teoretická návštěvnost se vypočítá jako průměrná míru prokliku od první pozice až po 60+ u daných klíčových slov v SERPu a k tomu se přiřadí také hledanosti těchto slov v daný měsíc. Collabim index odečítá hodnoty teoretické návštěvnosti dnes a z předchozího měření (u denně měřených slov ze včerejšího dne a u 14 denního před těmi 14 dny). Přečtěte si více o indexu Collabimu.

Tento index ocení především agentury než in-house SEO specialisti. Respektive pro rychlý přehled je užitečný pro ty účtu, které měří v Collabimu velký počet webů.

4. TOP 10 výsledků v SERPu na dané klíčové slovo

Když si vyberu klíčové slovo, na které kliknu, zobrazí se nově pod grafem pozic a sledováním změn vstupních stránek v čase u klíčového slova, také „Top 10 výsledků pro dané klíčové slovo“, kde zjistíme konkurenci daného klíčového slovo v SERPu na první stránce. Top 10 lze přepnout zvlášť pro Google i pro Seznam.

5. Možnost upravit cílovou stránku

Klíčové slovo, u kterého chci změnit cílovou stránku, si zakliknu ve výpise klíčových slov vlevo a zobrazí se mi okno, kde můžu nadefinovat ideální vlastní cílovou stránku. Na toto klíčové slovo chceme, aby se v Google nejlépe zobrazovala námi zadaná vstupní stránka. Karel dodává, že to samozřejmě není povel pro Google.

Aby se změna lépe sledovala, je potřeba zapnout si sloupec se zobrazením cílové vstupní stránky přes horní panel „více“. To najdu v prvním z 5 sloupců, v Collabim přehledu.

Možnost cílové vstupní stránky lze kombinovat se štítky. Podrobně práci s cílovými stránkami v kombinaci se štítky popisuje Martin Žatkovič ve svém článku o Workflow Collabimu.

6. SERP Features

Již nějakou dobu lze sledovat v přehledu klíčových slov také SERP Features. Jedná se o obrázky, local pack (např. mapa), featured snippet (tzv. nultá pozice), Adwords reklamy dole a nahoře, Google nákupy nebo Sklik kampaně. Výsledek vyhledávání prochází a ukládá Collabim jednou denně. Pokud je nějak zlomový skok u klíčového slova třeba o 60 pozic, tak se prověří dříve.

Ikony u klíčových slov jsou buď modré nebo šedivé. Když se ikonka u SERP features objeví modře, tak se zobrazujete právě vy u daného klíčového slova. Když je ikona u slova šedivá, tak se na to nezobrazujete vy, ale někdo jiný ve výsledcích vyhledávání ve spojitosti s tímto klíčovým slovem. Pokud se na daný dotaz zobrazujete až na 3. straně v SERPu, tak i zde se objeví u klíčového slova šedivá ikona v Collabimu, ikdyž je zobrazení např. reklamy pouze na straně první.

SEO oborové setkání Brno

Jak můžou PPC konzultanti využívat Collabim na plno

Collabim už není pouze nástroj pro SEO konzultanty, ale může usnadnit mnohonásobně práci také PPCčkařům. Jak, se dozvíte níže:

Zjistíte, jestli někdo inzeruje na váš brand
Pokud využijete štítek brand na všechny brandová klíčová slova, tak zjistíte, zda náhodou někdo neinzeruje na váš brand. Měření probíhá podle klíčového slova denně nebo jednou za 14 dní, podle nastaveného měření u klíčového slova. 

Budete vědět, jaké inzeráty se zobrazují na hodně hledaná klíčová slova
Zobrazujete se na slova, na která chcete v placených nebo neplacených výsledcích vyhledávání? Spolupracujte s PPC a zjistěte, kde se zobrazujete. Třeba objevíte klíčová slova, kde byste se na reklamu zobrazovat nemuseli a ušetřit tím peníze nebo naopak.

V seznamu klíčových slov si vyfiltrujete slova, která mají určitou SERP features, konkrétně „Ad“. Na modrou ikonu features najedete myší a uvidíte, na jakou pozici jste se umístili. U šedivých to nejde, jelikož na tyto klíčová slova se zobrazuje někdo jiný než vy.

Uvidíte texty inzerentů
Může to být jistým podnětem, jak se odlišit od konkurence. Budete vidět, jaké používají konkurenti meta description, konkurenční výhody, na jaké stránky vedou jejich kampaně a podle toho porovnat a vylepšit vlastní inzeráty. Všechny tyto informace jsou po zakliknutí klíčového slova.

Budete znát značky kampaní konkurence
Collabim trackuje pouze UTM parametry, jiné ne. V momentě, kdy je v URL použit jiný parametr, tak ty Collabim nezjistí – například kampaně v Adwords, jelikož se párují přes ID. Collabim tedy zjistí pouze kampaně v Skliku a pouze UTM parametry. V Collabimu konkrétní UTM parametry nenajdete, je třeba se podívat do exportu, kde se u exportovaných URL parametry zobrazují. Díky UTM parametrům zjistíte například, zda kampaně spravuje agentura nebo Sklik, jak konkurence člení kampaně a jaké sestavy se spouští na klíčové slovo.

SEO workshop Brno Collabim

Svatý grál aneb funkcionalita SERPO v podobě jednorázových reportů

Skromně pojmenovanou funkci Svatý grál najdete na hlavní liště nahoře v „jednorázové analýzy“, kde si zaškrnete „Svatý grál“, zde pod textem inspirovaným ze seriálu Monty Pythona je kolonka, kde zadáte doménu, kterou chcete analyzovat. 

Jaké problémy řeší a v čem vám pomůže?

  • jak rychle prozkoumat svůj i konkurenční web,
  • jak obohatit analýzu klíčových slov o další relevantní slova,
  • na jaká klíčová slova zaměřit svoji pozornost,
  • co dát do popisků stránky,
  • jaké jsou nejsilnější vstupní stránky na webu a
  • na jaká klíčová slova se zobrazují placené inzeráty.


Svatý grál je za kredity navíc. Stav vašich kreditů zjistíte vpravo nahoře vedle možnosti odhlásit se. Collabim měří pouze klíčová slova s hledaností alespoň 10 za měsíc, s maximálně 3 mezerami bez long-tailu a dané klíčové slovo sledují alespoň 3 různí klienti. Na Svatý grál existuje bookmarklet, který si umístíte do záložek v prohlížeči, díky kterému zjistíte rychle informace o jakékoliv doméně.

Svatý Grál Collabim

Jak získat z Collabimu maximum?

Propojení s Power BI
Díky propojení nástrojů se výsledky ze Svatého grále dají pěkně vizualizovat pomocí Power BI. Karel zmínil, že brzy bude od Zdeňka Dvořáka – Linki o tomto video. (pozn. až bude, doplním o link)

Propojení Collabimu a Seznam webmaster tool
Jednoduše propojíte přes API klíč z Seznam webmater tool, který vložíte nahoře na liště v „Nastavení webu“ dolu do kolonky pro váš API klíč a uložíte změny. Na přehledu pod historií Collabim indexu uvidítte graf z SWT a URL s problémem, v indexu, s přesměrování a navštívené robotem. Collabim dodává, že do budoucna řeší možnost hromadného posílání URL do Seznamu. Nyní je to pouze přes API SWT, ale Collabim řeší, zda bude tuto funkci implementovat.

Propojení s Data Studio od Google
Momentálně se testuje, ale za 2 až 3 týdny by mohly být konektory veřejné. Kdo by se chtěl přidat k testování nebo jakýmkoliv jiným způsobem přispět, určitě se ozvěte Collabimu.

Až bude propojení funkční, tak si v sekci „mé údaje“ dole zakliknete „Zobrazit můj API klíč“ – vyplníte ID projektu v Collabimu, ke kterému chcete zjistit data a následně můžete udělat hezkou vizualizaci dat z Collabimu v Google Data Studio.

Udělejte si jednorázovou analýzu URL
Ověření indexace URL přes funkci, která byla spuštěna teprve v úterý 17. 4. 2018. Vložíte dataset URL adres a výsledkem bude zjištění, zda je URL v indexu, jaké má meta tagy atd.

A co chystají v roce 2018…?

  • UI facelift
  • kompletní redesign sekce odkazů
  • vlastní volba vyhledávačů, možnost 3. vyhledávače na projektu
  • rozšiřování OTA – komplexní analýzy, technické analýzy webu
  • lepší práce s vkládáním slov a URL do projektů
  • rozšiřování PPC analýz
  • lepší návrhy klíčových slov
  • napojení na AHREFS a MAJESTIC


Pokud bude někdo mít zájem podílet se na redesignu Collabimu, napište do Collabim.cz.

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (6 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Mohlo by vás zajímat